UPDATE: Vanaf 5 juni wordt stap 3 van het openingsplan gezet en mag de horeca open van 06.00 tot 22.00 uur. Daarbij gelden dezelfde regels als eerder. Bekijk hier alle informatie.
Vanaf 28 april mogen de terrassen buiten onder voorwaarden weer open van 12:00 tot 18:00 uur. Alleen voor de terrassen geldt de beperkte openingstijd van 12 tot 18 uur. Horecagelegenheden mogen wel langer open zijn voor bijvoorbeeld afhalen en bezorgen. Het maximum aantal gasten op een terras mag niet meer dan 50 zijn, er gelden vaste zitplaatsen en zelfbediening is niet toegestaan. Daarnaast mogen er maximaal 2 personen aan één tafel zitten op 1,5 meter tenzij het gaat om personen uit hetzelfde huishouden of kinderen tot en met 12 jaar. Een gezondheidscheck en reserveren is verplicht, maar kan ook aan de deur.
Het dragen van een mondkapje buiten is op dit moment wettelijk niet verplicht. Jouw werkgever heeft echter wel een wettelijk instructierecht. Dit betekent dat hij het recht heeft om aan te geven hoe jij je werk moet uitvoeren. Jij bent verplicht om deze instructies in redelijkheid op te volgen. Daar het kan dragen van een mondkapje ook onder vallen. Het verplicht dragen van een mondkapje maakt echter wel een inbreuk op de grondwettelijke bescherming van jouw persoonlijke levenssfeer. Je werkgever kan daarom alleen met goede redenen hiertoe overgaan en hij moet kunnen aantonen dat er geen alternatieve, minder ingrijpende maatregelen mogelijk zijn om zijn medewerkers in een veilige en gezonde werkomgeving te laten werken. Welke maatregelen een werkgever hiervoor moet nemen zal per situatie verschillen. Is er een OR of personeelsvertegenwoordiging in jouw onderneming actief? Dan moet ook die instemmen met een mondkapjesplicht. Als jouw werkgever mondkapjes verplicht zal hij deze gratis moeten verstrekken. In individuele gevallen kan het dragen van een mondkapje medisch gezien extra belastend zijn. Als dit bij jou het geval is, neem dan contact op met de bedrijfsarts.
Nee dat mag niet. Iedere burger in Nederland heeft het recht op onaantastbaarheid van het lichaam. Dat houdt in dat je zelf mag bepalen wat er met jouw lichaam gebeurt. Daarnaast is er het recht op privacy. Inbreuken op deze grondrechten zijn alleen toegestaan als daar een wettelijke grondslag voor is. Op dit moment is er (nog) geen wettelijke basis voor een vaccinatieplicht in het kader van corona. Dit betekent dat de overheid, maar ook jouw werkgever je niet kan verplichten tot vaccinatie en je werkgever dus ook niet kan vragen om een vaccinatiebewijs.
Jouw werkgever is verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Dit betekent ook dat jouw werkgever maatregelen moet nemen om dit te kunnen regelen. Is een verplichte (preventieve) corona-(snel)test dan noodzakelijk voor het creëren van een veilige werkomgeving? FNV Horeca vindt van niet. Een dergelijke verplichting maakt een te vergaande inbreuk op het grondrecht van de werknemer op onaantastbaarheid van het lichaam. Daarnaast mag jouw werkgever vanwege je recht op privacy geen medische gegevens opslaan.
Heb je klachten? Dan mag jouw werkgever niet zelf controleren of jij besmet bent. Jouw werkgever mag je wel naar huis sturen, zelf vragen om je temperatuur op te meten en je vragen zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts mag je – als daar aanleiding voor is - wel testen op corona.
Dit mag jouw werkgever niet. Een test is niet verplicht en er is dus ook geen verplichting om een testbewijs te laten zien. Het is bovendien privacygevoelige informatie omdat het over medische gegevens gaat.
Nee, zowel met als zonder NOW heb jij recht op doorbetaling van je volledige salaris voor de contracturen die je bent overeengekomen in je arbeidsovereenkomst.
Jouw contracturen veranderen niet. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je door de beperkte opening van de horeca minder uren werkt dan normaal en je minuren opbouwt. Wil je weten hoe het zit met plus- en minuren tijdens corona, check dan onze blog.
Op basis van art. 3.3. van de cao horeca moet je rooster ten minste twee weken van tevoren bekend worden gemaakt. Onder normale omstandigheden mag je je werkgever erop wijzen als hij dat niet doet. Echter, de gedeeltelijke heropening van de terrassen per 28 april is pas bekend gemaakt op 20 april jl. In dat geval is het onmogelijk dat jouw werkgever je rooster twee weken van tevoren bekend maakt. De horeca is een hele tijd gesloten geweest of maar beperkt open geweest. De verwachting is dat veel gasten weer gebruik gaan maken van de terrassen en daarom zal jouw werkgever je extra hard nodig hebben. Van jou als medewerker kan in deze tijd daarom extra flexibiliteit verwacht worden verwacht zodat je werkgever erop kan vertrouwen dat je gewoon komt werken. Uiteraard kan dit anders liggen als je werkgever onredelijke voorstellen op zeer korte termijn doet.
Let op: ben je invalkracht met een nul-urencontract dan geldt een oproeptermijn van tenminste 24 uur van tevoren!
Het uitgangspunt is dat je werkt op basis van je contracturen. Echter, vanwege corona moet een werkgever de werktijden van medewerkers zoveel mogelijk spreiden om te voorkomen dat er teveel mensen tegelijk bij elkaar zijn. Het heeft tot gevolg dat je misschien op andere tijden moet werken dan je normaal doet. Het betekent niet dat je werk- en rusttijden zó maar gewijzigd kunnen worden. Daar is nog altijd instemming van de or voor nodig. Daarnaast dient een werkgever bij een wijziging van de werktijden ook rekening te houden met de belangen en situatie van de individuele medewerker. Het is dus belangrijk dat je met je werkgever in gesprek gaat om passende afspraken maken.
Heb je een flexibel contract met wisselende werktijden, dan is jouw werkgever vrij om je in te zetten wanneer dat nodig is. Uiteraard is hij daarbij wel gebonden aan de regels van de Arbeidstijdenwet.
Het is verstandig je vakantieaanvraag schriftelijk in te dienen. Wordt op de aanvraag niet binnen twee weken schriftelijk gereageerd dan is daarmee de toestemming gegeven. Jouw werkgever mag je vakantieaanvraag slechts afwijzen als hij daarvoor gewichtige redenen kan aanvoeren. Als gewichtige reden kan worden gedacht aan de situatie waarbij het gehele team in dezelfde week met vakantie zou gaan waardoor het bedrijf zou komen stil te liggen. Van een gewichtige reden zal niet snel sprake zijn. Als jouw werkgever bijvoorbeeld een kortdurende vakantie van personeel niet kan opvangen is dat niet direct een gewichtige reden. Wil jouw werkgever je vakantieaanvraag afwijzen dan moet hij dat wel binnen twee weken schriftelijk doen. Doet hij dat niet, dan staat dat wettelijk gelijk aan een expliciet gegeven toestemming. Ben je het met de afwijzing van je vakantieaanvraag niet eens? Neem dan contact met ons op.
Door de coronacrisis heb je waarschijnlijk niet of minder uren gewerkt dan je volgens contract zou moeten doen. In dat geval heb je minuren opgebouwd. Als jouw werkgever NOW ontvangt/ontvangen heeft vinden wij het niet terecht dat jij deze minuren moet inhalen. Jouw werkgever wordt gecompenseerd voor de loonkosten vanuit de overheid en het zou daarom niet redelijk zijn als jij deze uren nu dus ‘gratis’ zou moeten inhalen. De buitengewone omstandigheden waar de NOW op ziet, zijn in onze ogen geen omstandigheden die voor rekening van de werknemer behoren te komen. Blijft jouw werkgever erbij dat jij minuren moet inhalen? Neem dan contact met ons op.
Ontvangt jouw werkgever geen NOW, dan gelden de gewone regels over plus- en minuren uit de cao en mag jouw werkgever je dus wel vragen om deze minuren in te halen. Uiteraard is hij daarbij wel gebonden aan de regels van de Arbeidstijdenwet. Heb je nu heel veel minuren staan, ga dan in overleg met je werkgever om te kijken hoe jullie hier het beste mee om kunnen gaan. Corona is een bijzondere situatie waar niemand om heeft gevraagd, het zou daarom onredelijk zijn om de rekening hiervoor geheel bij jou als medewerker neer te leggen.
Wanneer je werkt, bouw je vakantiedagen op. In art. 3.16 van de cao horeca is bepaald dat je 25 vakantiedagen opbouwt per jaar als je fulltime werkt. Wanneer het bedrijf van je werkgever als gevolg van de coronacrisis gesloten is ( geweest) en je daardoor niet werkt of hebt gewerkt is dat niet iets dat voor jouw rekening dient te komen. Helemaal niet als je werkgever daarvoor is gecompenseerd vanuit de NOW. Dat betekent dat je recht hebt op loondoorbetaling en op de normale opbouw van vakantiedagen tijdens de bedrijfssluiting.
Wil je meer weten over de voorwaarden waaronder terrassen open mogen? Kijk dan voor de meest actuele informatie op de website van de Rijksoverheid.
Omdat we weer aan de slag mogen op de terassen bieden we in samenwerking met Gastvrijheidscoach de tijdelijk gratis e-learning: "Dé horeca inwerktraining" aan. Deze horeca inwerk e-learning (ter waarde van €79,-) is tijdelijk gratis beschikbaar voor zowel leden als niet leden. Schrijf je in via Hospitality Academy.
Bekijk ook de andere meestgestelde vragen rondom de coronacrisis op onze Corona: FAQ pagina. Of de meestgestelde vragen van werkgevers en werknemers op de speciale pagina van de Rijksoverheid. Ook heeft de overheid actuele informatie over cruciale beroepsgroepen. Of kijk naar de informatie die het RIVM geeft op zijn website.
BezoekadresVeluwezoom 5
1327 AA Almere
Naar de uitgebreide
contactpagina
©2023 Alle rechten voorbehouden FNV Horeca.
Design by Gedachtegoed. Built by Mediacode.
We wijzen je op ons privacybeleid en onze voorwaarden.
Inloggen Mijn FNV Horeca