Een kijkje in de keuken van ons Voorlichtings-en Informatiecentrum…

25-08-2016

Goedemiddag, FNV Horeca, waarmee kan ik u helpen? Een zin die je vast wel eens hebt gehoord als je ons gebeld hebt.

Als je vragen over je werk of inkomen hebt, kun je contact opnemen met ons Voorlichtings- en Informatiecentrum. Op de afdeling werken juristen met een afgeronde opleiding Rechten. Wanneer je belt of mailt, heb je dus altijd contact met een jurist met kennis van zaken! Ons team bestaat uit zeven dames, jawel, alleen maar dames :-), dat kan soms best rumoerig worden. Onlangs werd er nog gevraagd of we wel konden werken in zo’n kippenhok. Jazeker! Er wordt hard gewerkt en uiteraard is het af en toe ook gewoon gezellig.

Jip-en-Janneke Taal
Een vraag kan ons niet gek, leuk of ingewikkeld genoeg zijn. Wij zijn er om jullie te helpen en wij beseffen dat jullie onze juridische uitleg (wat voor ons heel normaal is) niet altijd even goed begrijpen. Veelvuldig wordt ons dan ook verzocht om niet een te juridisch verhaal te houden en het gewoon in ‘jip-en-janneke-taal’ uit te leggen. Dat doen wij natuurlijk graag, maar dat is niet altijd even makkelijk. Soms moeten wij, zoals iemand zo mooi beschreef: al die moeilijke advocaten woordjes met jullie bespreken. En dat is geen probleem!

Wij begrijpen bijvoorbeeld ook niet altijd de door jullie gebruikte termen; de koude en de warme kant, afwas en snack, dat zorgt vaak voor leuke reacties. En helaas moeten wij ook regelmatig doorvragen als jullie een functie omschrijven, dat zijn er nogal wat in de branche en de taken kunnen soms behoorlijk uiteenlopen!


Geen situatie is hetzelfde
Niet alle vragen zijn telefonisch of in een keer te beantwoorden. Dan moeten wij doorvragen, opzoeken, overleggen of een dossier aanmaken, zodat wij je beter kunnen helpen. In de juridische wereld gaat het vaak om de omstandigheden van het geval. Geen situatie is hetzelfde en niet voor alles is een oplossing in de wet of cao.

Onlangs vroeg een jongeman van 29 jaar wanneer hij met pensioen kon. Dat antwoord moesten wij hem verschuldigd blijven nu die datum nog wel erg ver in de toekomst ligt.

Creatieve postcodes...
Leden vragen wij altijd naar het lidnummer. Niet iedereen weet deze of heeft deze bij zich. Dan vragen wij naar geboortedatum of postcode. Het is leuk hoe creatief jullie zijn met de letters van de postcodes. Anonieme Alcoholisten, Bekende Nederlander, de T van twitter, de Z van zebra en de W van Wodka hebben wij zoal voorbij horen komen, leuk!

Wij weten dat jullie werkgevers er vaak een potje van maken. De manier waarop wij dat af en toe te horen krijgen doet ons goed, omdat jullie het vaak, hoewel er misschien veel woede of emotie heerst, het toch met leuke anekdotes weten over te brengen. Mijn werkgever denkt dat we domme kippies zijn, de werkgever lijkt wel ontoerekeningsvatbaar, hij is met de horizon weggevlucht en daar geeft hij een rechtskundige draai aan, zijn enkele voorbeelden waarbij jullie (soms met een knipoog) de onvrede over de werkgever weten te uiten.

Kortom, wij staan graag voor jullie klaar! En al kunnen we misschien niet altijd het gewenste antwoord geven (het recht lijkt nu eenmaal niet altijd even redelijk of logisch) hopen wij dat jullie ook blij zijn met ons!

Gastvrije groeten,

Het Voorlichtings- en Informatiecentrumteam - Agata, Aisha, Arlette, Charissa, Naomi, Nina en Maily

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.