Bekijk hier onze antwoorden op de meest gestelde vragen over het Coronavirus of neem contact met ons op.

Horeca blijft maar groeien, en personeelstekort ook

21-01-2019

Professionals uit de horecawereld kwamen in januari samen op de 63ste editie van de Horecava in RAI Amsterdam. Deze horecabeurs van Nederland was groter dan ooit. FNV Horeca was aanwezig met een stand en was de hoofdsponsor van Future Hotello tijdens de HotelloTOP.

Horecaondernemers liggen wakker van de krappe arbeidsmarkt, stelde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bij het begin van de Horecava. Volgens een eigen onderzoek van KHN zien de meeste horecaondernemers kansen en groei, maar maken zij zich zorgen over het tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel. Volgens KHN werkten er vorig jaar 444.000 mensen in de horeca en dat zullen er in 2025 540.000 zijn, meer dan een half miljoen! In hetzelfde onderzoek zeggen ondernemers dat zij zelf al actie ondernemen om personeel te vinden en te behouden, door onder andere meer loon te betalen, flexibele werktijden te bieden, zoals een 4-daagse werkweek en/of leerwerkplekken aan te bieden. Dick Koerselman, voorzitter FNV Horecabond: “Het is te prijzen dat werkgevers er alles aan doen om medewerkers vast te houden. Bijvoorbeeld door een 4-daagse werkweek te bieden. Een mooie geste, maar over de hele linie is dat onvoldoende om een inhaalslag te maken. De horeca kampt met een slecht imago door ondermaatse arbeidsvoorwaarden en te weinig opleidingen. Er moeten veel grotere stappen gemaakt worden!”

Te veel horeca


Het aantal horecalocaties is de afgelopen jaren ook fors gestegen, vooral in de grote steden. Daardoor zijn er eigenlijk te veel tafels en stoelen voor het aantal inwoners. Daar komt bij dat het aantal terrassen is uitgebreid en dat het terrasseizoen wordt verlengd door overkappingen en heaters. Dat maakt dat de omzet en winstgevendheid per vestiging bij de gemiddelde horecaondernemer toch nog onder druk staan. Horecaconcepten die het goed blijven doen, zijn multifunctioneel en hebben formule-achtige kenmerken. Concepten met een strakke kostenstructuur, veel selfservice en hoge productiviteit blijven groeien. Dat leidt tot een nieuw segment in de markt: discount dining - goede kwaliteit voor een lage prijs. Het FSIN verwacht in de komende jaren verder een doorbraak van het fenomeen ‘superants’. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant. De topman van Albert Heijn kondigde eind vorig jaar aan horeca te willen toevoegen aan de supermarkt.

Lees meer in de Horeca Info die op 2 februari 2019 verschijnt. 

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.