Kan jouw werkgever je ziekmelding afwijzen?

19-10-2016

Iedereen wordt weleens ziek. Helaas zijn werkgevers niet altijd even begripvol bij een ziekmelding. Het is belangrijk om de juiste stappen te nemen wanneer je ziek bent. Kan jouw werkgever je ziekmelding afwijzen? En wat voor verplichting heb jij als werknemer?

Ga naar de huisarts
Als je ziek bent of je niet in staat voelt om te werken, is het belangrijk om altijd eerst een afspraak te maken bij de huisarts. Hij of zijn kan vaststellen wat er met je aan de hand is en wat je het beste kunt doen om weer beter te worden. Bijvoorbeeld het voorschrijven van medicatie of rust houden. Wanneer je weet wat er aan de hand is en wat je daartegen kunt doen, kun je je ziekmelden bij jouw werkgever.

Ziekmelding
Neem contact op met de werkgever op de gebruikelijke wijze binnen het bedrijf waar je werkzaam bent. Belangrijk is dat je de voorgeschreven regels bij ziekte in acht neemt. Deze kunnen in jouw arbeidsovereenkomst, het bedrijfsreglement of de toepasselijke cao staan opgenomen. Wanneer je jouw ziekmelding telefonisch hebt doorgegeven is het verstandig om de ziekmelding ook schriftelijk te bevestigen, bijvoorbeeld per e-mail. Op deze manier kan er geen onduidelijkheid over de datum of tijdstip van jouw ziekmelding ontstaan en heb je hiervan bewijs indien er een discussie ontstaat. Je hoeft aan je werkgever niet te vertellen wat jouw klachten precies zijn, dit is privé.

Kan jouw werkgever je ziekmelding afwijzen?
Nee. Jouw werkgever is geen arts. Hij kan dus geen medisch oordeel geven en bepalen of je wel of niet in staat bent om te komen werken. Wanneer de werkgever jouw ziekmelding niet vertrouwd kan hij een Arbo- of bedrijfsarts inschakelen. De arts kan dan contact met jou opnemen om te beoordelen of je je werkzaamheden met jouw klachten wel of niet kunt doen. Als je je werkzaamheden, geheel of gedeeltelijk niet kunt uitoefenen, ben je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt. De eerste paar weken van ziekte wordt er in ieder geval verwacht dat je thuis blijft en alleen als het niet anders kan de deur uit gaat (bijvoorbeeld noodzakelijke boodschappen als niemand je kan helpen, bezoek aan de huisarts of apotheek). Je dient ook bereikbaar te blijven voor jouw werkgever.

Re-integratieverplichtingen
Zowel de werkgever als jij, de werknemer, zijn verplicht om mee te werken aan re-integratie. Re-integreren houdt in dat je als werknemer kan werken aan herstel en tegelijk ook bezig kan blijven met werk, zodat de stap terug naar de eigen werkzaamheden geleidelijk verloopt. Wanneer je een afspraak hebt gehad bij de arts, geeft de arts een advies met eventueel vervangende werkzaamheden en aangepaste werktijden. Het advies van de arts is in principe lijdend. De werkgever en jij als werknemer dienen het advies op te volgen. Aan de hand van het advies wordt een plan van aanpak opgesteld. Ben je het niet eens met het advies van de arts? Dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Hier worden wel kosten voor in rekening gebracht.

Heb je andere vragen over jouw ziekmelding of over de re-integratieverplichtingen? Neem dan contact op met ons Voorlichtings- en Informatiecentrum.

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.