Niet betalende gasten; mag je werkgever jou daarvoor laten opdraaien?

12-02-2014

Laatst was ik op bezoek bij een groot horeca bedrijf. Het restaurant van deze zaak is enorm, meer dan 90 tafels verdeeld over diverse wijken. Horecatijgers druk in de weer om alle gasten op tijd te ontvangen, bedienen en van eten te voorzien.

Iedereen die in de horeca werkt weet dat er tussen de gasten rotte appels zitten. Gasten die zonder te betalen weglopen; oftewel stelende gasten. Het is de frustratie van elke horecawerknemer en in vele gevallen ook de ondernemer. Tot mijn verbazing vertelde de horecawerkers daar dat zij ten alle tijden opdraaien voor stelende gasten. Zo komt het voor dat ze de hele avond gewerkt hebben voor NIKS.  Niet de ondernemer, nee, zij die blijkbaar ogen in hun rug moeten hebben en naast een drukke wijk ook nog eens opdraaien voor de gevolgen van elk kwaadwillend persoon. Oftewel: loopt er een tafel met gasten de deur uit zonder te betalen, dan draaien zij (degene die bedient) daarvoor op.

Mag dat? Nee!
De wet en rechtspraak zegt over dit soort gevallen dat de werknemer niet aansprakelijk is, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid moet de werkgever aantonen. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat er vrijwel nooit sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid en dat de werknemer dus niet aansprakelijk kan worden gesteld voor het feit dat een tafel wegloopt zonder te betalen. Deze wijze van stelen van de werkgever door een gast valt, kort gezegd, onder het ondernemersrisico.

Jouw werkgever mag jou dus niet laten opdraaien voor gasten die weglopen. Doet hij dat toch, dan mag je dat weigeren. Wat vind jij?

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.