Banen voor het oprapen in de horeca

18-03-2019

De horeca kampt met zo’n gebrek aan personeel, dat ‘Werk in zicht’ en horeca-ondernemers de campagne ‘Word jij ook verliefd op de horeca?’ beginnen om de 850 vacatures in de arbeidsregio Groningen (inclusief Noord-Drenthe) te vervullen. Wat is de oorzaak van het personeelsgebrek? Over de onstuimige groei van de branche en de slechte reputatie door ‘cowboys’.

In de horeca liggen de banen voor het oprapen. Ondernemers in de branche hebben grote moeite om voldoende personeel te vinden. De horeca groeit onstuimig. De verklaring? ,,Het gaat heel goed met de economie”, zegt Jorrit Gall van ‘Werk in zicht’. ,,We zien daardoor in meer sectoren tekorten aan personeel ontstaan.”

Edwin Vlek van Horecabond FNV constateert nog een andere oorzaak. De vakbondsman: ,,De winkelcentra in de grote stedenkampen met steeds meer leegstand. Daardoor wordt steeds meer ruimte gegeven aan de horeca. Er komen in die branche steeds meer ondernemers.”

Wat brengt de toekomst?

,,Ik zie dat ook wel gebeuren”, zegt Ilona Dalebout, die met haar echtgenoot en eigenaar leiding geeft aan de Martini Hotel Group met een reeks hotels en andere horecagelegenheden. ,,Natuurlijk groeit de stad zelf ook. Er komen veel buitenlandse studenten bij. Maar het moet toch een keer genoeg zijn. Als ik kijk naar het aantal vacatures, denk ik: Wat brengt de toekomst? En er komt nog het nodige bij.”

Dalebout doelt op onder meer twee grote horecabedrijven die binnenkort in het Groningse stadshart hun deuren openen: in het Groninger Forum en The Market Hotel aan de oostkant van de Grote Markt. Gall en en Vlek zien echter dat de beeldvorming rond de horeca niet gunstig is. Gall: ,,Als je ook gemakkelijk vrachtwagenchauffeur en elektrotechnicus kunt worden, is een baan in de horeca niet het eerste waar je aan denkt. Een aantal werkgevers gaat slecht om met de arbeidsvoorwaarden. Dat zorgt voor een imago waardoor mensen niet snel voor die branche kiezen. Daar willen wij met de ondernemers wat aan doen, want het is een mooi vak.”

Bedrijf als speeltje

Grote werkgevers leveren qua omgang met het personeel de vakbond niet veel problemen op, constateert Vlek. ,,Daar zit het qua financiën meestal goed. Maar naast gepassioneerde goede werkgevers, heb je ook veel cowboys. Die beginnen een bedrijf bij wijze van hobby. Die zien het als een speeltje. Die openen een zaak zonder te hebben nagedacht over wat het allemaal inhoudt. Het resultaat: een slecht personeelsbeleid. Waar wij het meest mee te maken hebben, is dat functies in een te lage salarisschaal worden ingedeeld. Dat komt zo vaak voor.”

De onderschatting van het horeca-ondernemerschap wordt wel herkend door Dalebout. ,,Het is een vak waar zo veel bij komt kijken. Mijn man en ik hebben vanaf ons zestiende opleidingen gevolgd, bij grote en kleine bedrijven gewerkt, vaak dag en nacht. Dat is een andere achtergrond dan die van iemand die op zijn veertigste denk: Ik ga een restaurantje beginnen omdat me dat leuk lijkt en ik zo graag kook. Er zijn ongetwijfeld ook voorbeelden van zulke mensen die wel slagen, maar vaak gaat het verkeerd. Je moet echt weten wat het vak inhoudt.”

Weken van 70 uur

Gall ziet ook dat ondernemers fouten maken in de bedrijfsvoering. ,,Sommige doen graag alles zelf. Ze maken weken van misschien wel 70 uur. Als er dan ook nog een personeelstekort ontstaat, heeft hij de neiging veel te hard te gaan werken. Dan heb je minder tijd en aandacht voor je personeel.”

De Horecabond FNV is sowieso kritisch op de arbeidsvoorwaarden, want ze heeft de huidige cao niet ondertekend omdat ze de beloningen te laag vond. Horecamedewerkers komen volgens de vakbondsman vaak niet genoeg voor zichzelf op. Vlek: ,,Ze hebben vaak een eigenschap gemeen: loyaliteit aan de werkgever en de gasten, maar niet aan de eigen portemonnee. Ze willen vaak niet over hun werkomstandigheden of salaris beginnen ook als ze dat te laag vinden, hoe nuttig dat vaak ook blijkt te zijn. Dan los je dus ook niets op. Dat in combinatie met zware, onregelmatige werktijden doet hun vaak besluiten hun passie voor de horeca niet te volgen en een ander type werk te zoeken. Dat is jammer. Het doet zich ook voor bij studenten die parttime werken. Het lijkt hen leuk werk, maar uiteindelijk zijn er die inzien dat ze als magazijnmedewerker regelmatiger werktijden en een betere beloning hebben.”

Met plezier werken

Dalebout zegt nadrukkelijk goed werkgeverschap na te streven. De Martini Hotel Group - goed voor 180 werknemers van wie 75 fulltimers – heeft volgens haar daardoor nog geen niet problemen door de krapte op de arbeidsmarkt. ,,Ik merk wel dat er op vacatures wat minder sollicitaties komen, maar we komen nog steeds makkelijk aan mensen. Ik ben blij dat ze nog steeds graag bij ons komen werken. Ik denk dat wij een mooie organisatie hebben. We willen dat de medewerkers met plezier werken. We vragen wat voor werk ze leuk v inden. Hebben ze interesse in wijnen? Vinden ze het leuk om party’s te lopen? Dan kijken we wat voor hen de specifieke mogelijkheden zijn. We zorgen ook dat ze hen werk goed kunnen doen. Bijvoorbeeld dat de bedrijfskleding altijd netjes gestreken klaar hangt. Dat soort dingen.”

Nieuw personeel komt vaak via bestaande medewerkers binnen, vertelt Dalebout. ,,Als het zomerseizoen begint komen bij ons vaak jongeren werken die net van de havo of vwo komen. Als ze dan een vriendje of vriendinnetje hebben die het het werk ook leuk lijkt, zeggen: Laat maar solliciteren. Mensen die veel ervaring hebben nemen die jongeren dan onder hun hoede en leiden ze op. Over het algemeen geldt dat je van studenten meestal maar een paar jaar plezier hebt. Dat is niet de groep waarop je bouwt. Dat zijn de mensen die echt hebben gekozen voor de horeca. Die blijven vaak heel lang bij ons werken.”

Grondig gesprek

Vlek adviseert sollicitanten voor het aangaan van een dienstverband een grondig gesprek te hebben met de kandidaat-werkgever. De FNV-bestuurder: ,,Het allerbelangrijkste is dat je over en weer weet wat je van elkaar verwacht. Als dat niet eerlijk wordt, ontstaan er later irritaties. Maak ook duidelijk wat je ambities zijn en welke mogelijkheden er zijn om jezelf verder te ontwikkelen. En sollicitanten kunnen bij de huidige krapte op de markt echt wel een wat hoger salaris vragen dan de cao voorschrijft. Je moet het gesprek als het ware zo voeren, dat de werkgever blij mag zijn als je voor hem kiest.”

Ook Dalebout heeft tips voor wie belangstelling heeft voor de horeca. ,,Mensen moeten doen wat ze leuk vinden. Als ze plezier in hun werk hebben, stralen ze dat uit naar collega’s en gasten. Maar ze moeten geen probleem hebben met onregelmatige werktijden, ’s avonds of ‘s nachts. Als je vriend of vriendin aan de Hoornse Plas geniet van het mooie weer, moet jij misschien wel op het terras extra hard werken. Dat hoort erbij.”

Martini Hotel Group

De Martini Hotel Group omvat de volgende horecabedrijven: Martini Hotel, Budgett Hostels, restaurant Weeva en Taverne Rabenhaubt in Groningen; restaurant De Rietschans, Neptunus Rondvaart en Nescio Hotel (voorheen Postillion) in Haren; Brinkhotel en Eethuis Voor Allen in Zuidlaren.

Campagne ‘Word jij verliefd op de horeca?’ begint met Banenborrel

De campagne ‘Word jij verliefd op de horeca?’ begint maandagmiddag in De Drie Gezusters in Groningen. De bedoeling is dat werkzoekenden en horeca-ondernemers op een laagdrempelige manier de mogelijkheden van een dienstverband verkennen zonder dat er direct een sollicitatiegesprek en cv aan te pas komen.

,,We gaan geen alcohol schenken of op de bar dansen, maar willen wel een prettige informele sfeer”, zegt Jorrit Gall van ‘Werk in zicht’. Diploma’s zijn niet belangrijk, zo benadrukte de organisatie. Het gaat om motivatie, competenties en persoonlijkheid en van werkzoekenden. Sommige van de horeca-ondernemingen bieden ook opleidingsmogelijkheden

Het is de bedoeling dat deelnemers met een zogenoemde wildcard aan werkgevers kunnen laten weten dat ze graag eens ter kennismaking en dagdeel in hun zaak komen werken. Andersom kunnen de ondernemers met zo’n wildcard werkzoekenden uitnodigen om eens een middag in hun bedrijf mee te lopen.

,,Sollicitatieprocedures zijn vaak in beton gegoten”, zegt Gall. .,,Werkzoekenden zijn vaak doodnerveus als ze naar een sollicitatiegesprek gaan. Deze informele manier past bij uitstek in de horeca, waar het belangrijk is hoe je over komt en of je het leuk vindt om het je gasten gezellig te maken.”

Op de Banenborrel komen 120 werkzoekenden en 15 horeca-ondernemers. Gall: ,,Het is natuurlijk voor ons heel efficient. Het kan 120 adviesgesprekken van een half uur schelen, plus de tijd voor traingen om cv’s te schrijven. We hopen dat dit goede matches oplevert.”

De bedoeling is dat er nog meer van dergelijke sessies volgen. Gall: ,,We houden het dit keer bewust een beetje klein. Daardoor kunnen we de resultaten goed meten. Maar misschien vragen we bij de volgende wel 1000 werkzoekenden en 200 ondernemers.”

De Martini Hotel Group is maandagavond ook vertegenwoordigd, meldt directrice Ilona Dalebout. ,,We hebben ook weer wat mensen nodig. En dit is een hele leuke manier om kennis te maken. Sommige mensen vinden het lastig te solliciteren. Diploma’s zijn bij ons ook lang niet altijd belangrijk. Iemand die ervoor open staat, kan leren. Het is belangrijk dat iemand een klik met het bedrijf heeft. Dat is soms belangrijker dan opleiding of ervaring.”

Bron: Dagblad van het Noorden

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.