Aan de horeca kleeft het imago van een bijbaantje

18-05-2018

Horecaondernemers kampen met een groot personeelstekort. Waar de sector vooral van af wil: het idee dat je geen carrière kunt maken.

Tot vorig jaar moest Albert Pronk (48), manager van café De Vooruitgang in Eindhoven, soms noodgedwongen delen van het café sluiten omdat hij te weinig mensen had om in te roosteren. „Ik was veel tijd kwijt aan het plaatsen van vacatures op vacaturewebsites en Facebook.” Zijn werknemers, veelal studenten, vertrokken vaak al binnen een half jaar.

Het probleem dat Pronk schetst is tekenend voor de horecasector. Ieder jaar zijn horecaondernemers op zoek naar zo’n 90.000 nieuwe werkkrachten, berekenden branche-organisaties Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) onlangs. De omloop is hoog omdat veel scholieren en studenten er een bijbaan hebben. Bijna de helft van de mensen die in 2016 in de horeca werkten, was volgens het CBS onder de 25 jaar. En dat is in het financiële nadeel van ondernemers: die zijn veel tijd kwijt met het werven en inwerken van nieuwe mensen.

‘Eigenaarschap’

Dat er krapte in de horecasector heerst, is nu het economisch beter gaat overigens niet zo uitzonderlijk. De ICT-sector, de bouw, de zorg – ze kampen allemaal met tekorten. Maar wat de werving van personeel in de horecasector ook lastig maakt is het imago: de horeca is er voor tijdelijk (studenten-)werk, carrièreperspectief wordt nauwelijks geboden.

Jaarlijks halen 11.000 mensen een horecadiploma op mbo-niveau, bijvoorbeeld voor kok of werknemer in de bediening. Dat aantal kan alleen omhoog als horecaondernemers „veel meer gaan investeren in betere arbeidsvoorwaarden”, zegt Ricardo Eshuis, directeur van SVH. Vierdaagse werkweken, hogere salarissen, meer doorgroeimogelijkheden – „het zou mooi zijn als jongeren de horeca meer als een carrièrepad beschouwen.” Op een krappe arbeidsmarkt, zegt Eshuis, moet je onderscheidend zijn.

Een aantal horecaondernemers verstaat die noodzaak inmiddels ook en bedacht nieuwe, creatieve oplossingen om personeel te werven én te behouden.

Zo is het personeelsbeleid van Sven Sallaerts (28), mede-eigenaar van visrestaurant Pesca in Amsterdam, gebaseerd op wat hij ownership noemt – een term die hij oppikte toen hij een managementstudie in San Francisco deed. „Het betekent dat werknemers het gevoel hebben dat ze ook een beetje eigenaar van het bedrijf zijn.”

Lees verder op NRC.

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.