Negen tips om horecapersoneel te binden

13-04-2018

Geen onderwerp dat meer besproken wordt in de horeca dan het personeel. Het aannemen van horecapersoneel, behouden, opleiden en belonen zijn veel besproken onderwerpen. Misset Horeca zet enkele tips op een rij.

1) Afspraken vastleggen
Er zijn verschillende mogelijkheden om horeca medewerkers te belonen. Dat kan met financiële prikkels, maar ook door te investeren in scholing, flexibele werktijden of sport. Let op: voor alle hierna genoemde financiële opties geldt dat ze duidelijk moeten worden vastgelegd om discussie te voorkomen. Dat kan door de afspraken in de arbeidsovereenkomst, in een aanvulling bij een arbeidsovereenkomst (addendum) of in een losse overeenkomst op te nemen. Een notaris is daar in de meeste gevallen niet voor nodig. Acht tips om goed personeel te krijgen én te houden.

2) Loonsverhoging
De meest voor de hand liggende vorm van financiële beloning. Houd er wel rekening mee dat dit ook invloed heeft op de belastingen, sociale premies en pensioenpremies. Een hoger loon brengt voor de werknemer soms mee dat bepaalde toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang vervallen.

3) Bonusregeling
Een bonusregeling is vaak gekoppeld aan persoonlijke ontwikkeldoelen en targets. Voordeel van een bonusafspraak is dat medewerkers mee kunnen bepalen naar welke werkzaamheden extra aandacht gaat. Zo houd je rekening met persoonlijke interesses en specialiteiten.

4) Winstdelingsregeling
Bij een winstdelingsregeling wordt afgesproken dat medewerkers bij het behalen van een positief resultaat, een percentage ontvangen van de winst. De winstdeling wordt niet uitgekeerd als de winst minder bedraagt dan een vooraf vastgesteld bedrag.

5) Stock appreciation right (SAR)
De kern van een stock appreciation right of SAR is dat de medewerker een vorderingsrecht krijgt op de waardeontwikkeling die is gekoppeld aan een aandeel in de onderneming. Stel dat een medewerker een SAR krijgt die correspondeert met 1 procent van de aandelen in het bedrijf. Het bedrijf wordt gewaardeerd op één miljoen euro. Als de medewerker na vijf jaar besluit te vertrekken, kan hij de SAR uitoefenen.

6) Certificaten
Certificaten of stemrechtloze aandelen zijn een complexe optie die veel werk vragen. Anders dan bij de eerste vier opties is de inzet van een notaris vereist. Ook kleven aan de constructie nadelen die te maken hebben met zeggenschap en informatiedeling. Voor de meeste horecabedrijven is het daarom niet interessant.

7) Scholing
Naast financiële prikkels, zijn er andere manieren om horeca medewerkers aan je te binden. Door werknemers steeds te blijven scholen, kunnen werknemers hun eigen functie vaak langer en beter blijven invullen. Investeren in scholing is niet alleen een noodzaak om goede werknemers te motiveren en behouden, maar ook een voorwaarde om van minder goed presterende werknemers afscheid te kunnen nemen.

8) Meer flexibiliteit
Werknemers hebben vaak behoefte aan flexibiliteit ten aanzien van werktijden. Voor banen waar thuiswerken kan, is dat makkelijk te regelen. Maar voor een kok of serveerster ligt dat anders. Toch is het de moeite waard te onderzoeken of flexibele begin- en eindtijden kunnen worden gehanteerd, of een systeem kan worden gemaakt waarbij het personeel zelf inroostert. De medewerkers worden dan verantwoordelijk voor hun eigen planning en kunnen beter inspelen op werk- en zorgtaken.

9) Stimuleer gezondheid
Steeds meer werkgevers implementeren gezonde extra’s voor hun werknemers zoals een fietsplan, gezonde lunch en/of het faciliteren en financieren van fitness en sport intern of extern in de vorm van een sportabonnement.

Lees het hele artikel op Misset Horeca

FNV Horeca richt zich op goed werkgeverschap en maakt daarom bedrijfscao's op maat die aansluiten bij een werkgever én zijn of haar medewerkers. 

 

Inloggen

Wachtwoord vergeten?
Registreer je dan eerst hier.