De horecasector heeft veel te bieden voor onze studenten!

21-02-2018

Alex Verburg en Edwin Roestenberg, horecaeigenaren in hart en nieren van diverse horecazaken in Dordrecht en Rotterdam waaronder: Restaurant Post, Visrestaurant de Stroper, en restaurant Gusto en Oliva hebben een emotionele oproep gedaan over de oplopende personeelstekorten en het negatief imago van hun zo geliefde horecasector.

Om hun boodschap kracht bij te zetten hebben zij alle betrokken sectorpartners uitgenodigd voor een open rondetafelgesprek bij restaurant Post in Dordrecht. Tijdens deze bijeenkomst deelde Alex en Edwin hun persoonlijke ervaringen en hoe zij het roer in hun bedrijven hebben omgegooid. Zij hebben geen last van personeelstekorten en het personeel is tevreden. Dat succes willen zij graag delen in het belang van de gehele sector. Van hun mogen de cao-lonen best stijgen tot een verantwoord niveau. Zij betalen zelf keurig alle gewerkte uren. Voor Alex en Edwin is dat niet meer dan logisch. Volgens Alex zijn lonen en normale werktijden slechts een onderdeel van een arbeidsrelatie, beiden willen daarnaast hun leerlingen en medewerkers ontwikkelen en ontplooien. Personeel is het grootste kapitaal van iedere ondernemer!!!l!!

Hij legt uit dat hun personeel ook gewoon hard moet werken maar hij krijgt er veel voor terug zoals: minder stress, oververmoeidheid, minder ziekte en uitval. Gasten zien vaste gezichten en de sfeer is goed. Niet alleen mijn gasten moeten met een gastvrij ’gevoel’ naar huis ook het personeel moet gastvrij worden behandeld. Het voeren van een gezonde bedrijfsexploitatie is gewoon prima mogelijk.

Alex en Edwin hebben een missie. Graag willen zij dit verhaal delen met andere ondernemers.

De boodschap was helder en werd door de aanwezigen onderschreven. Fabienne Bont van KHN gaf aan dat de oproep uit ons hart is gegrepen en KHN blij was met het initiatief. De sleutel van het probleem ligt bij de ondernemers zelf. Als je personeel langer vast kunt houden lost dat een groot deel van het personeelstekort al op.

Ricardo Eshuis van het SVH "Er zijn meer mooie voorbeelden en die moeten we juist koesteren en we moeten niet alleen de slechte voorbeelden noemen maar juist de goede. We mogen trots zijn dat we een traditionele bedrijfstak zijn, maar er moet een cultuuromslag komen over hoe je omgaat met je personeel" 

Marco Bouma van de horeca-FNV onderschreef het punt dat het houden aan basisregels en betere lonen al een belangrijke bijdrage kan zijn aan het verbeteren van het horeca imago en personeelsbehoud.

Ook de aanwezigen van het onderwijs en HorecaVakPunt gaven aan dat er zeker iets moet veranderen. Jammer dat er minder jongeren voor het vak kiezen. Ouders spelen nog steeds een belangrijke rol bij de beroepskeuze van hun zoon of dochter en het vertrouwen moet terugkomen.

De horecasector verdient het aldus Marc Raaijmakers, directeur Koning Willem I College Den Bosch. Als je ziet hoe onze jonge studenten enthousiast starten dan moeten we dat koesteren. De sector heeft veel te bieden aan onze studenten. De nieuwe generatie Millennials willen een betere verhouding tussen werk en privé en zijn helemaal niet zo materialistisch ingesteld maar willen wel waardering en zelf respect. 

De ondernemers Alex en Edwin hebben met hun oproep veel los gemaakt bij de aanwezigen en hun doel bereikt, namelijk een discussie om het horecavak weer meer aanzien te geven. Alex zijn boodschap tot slot is: 'Het begint vooral bij jezelf'.  Laten we het gesprek met elkaar blijven voeren. De horecasector en de horecamedewerker verdienen het!

Mocht je willen reageren of kennis willen maken met de horecaondernemers stuur dan mail naar ons secretariaat klankbordgroep.zh@gmail.com

Bron AD Artikel in AD over bijeenkomst

Bron: Leermeester.info

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.