Mbo'er kan baan in horeca uitkiezen, als 'ie niet voortijdig afhaakt

13-10-2017

De horeca schreeuwt om personeel. De school Rijn IJssel in Arnhem leidt jongeren speciaal hiervoor op. Toch keert de helft van de leerlingen binnen drie jaar de horeca de rug toe. Sterker: na twee weken stage besluiten ze steeds vaker voor een andere richting te kiezen.

,,Bijvoorbeeld het kappersvak. Maar dat zie je ook bij anderen opleidingen. Dat is inherent aan de huidige zappcultuur’’, aldus teamleider en docent Horeca Johan Hoens.

Deze school levert per jaar 150 jongeren af voor de horecabranche. Per week krijgen ze vier tot zes uur praktijkles. Het grootste deel begint als gastheer of -vrouw, oftewel kelner of serveerster. Een kleiner aantal is opgeleid voor een managementfunctie. Voor alle leerlingen liggen de banen voor het oprapen.

Mismatch

Ook mismatch is volgens hem één van de oorzaken van het voortijdig afhaken. ,,Over en weer komen de verwachtingspatronen niet uit. We hebben het bijvoorbeeld over zaken als werktijden, pauzetijden, minimum loon, aantal vakantiedagen en nul urencontracten die leerlingen meer zekerheden bieden.’’

De werkgever, zegt Hoens, verwacht vakmanschap, kennis van producten en etiquette. ,,Maar ook moeten leerlingen op tijd komen en zich aan de afspraken houden.’’

Motivatie

Aan de motivatie ligt het vaak niet. Maar de gast is veeleisender en mondiger geworden. Op school wordt daar rekening mee gehouden. In een restaurant spelen de leerlingen rollenspellen en alle facetten van het vak komen aan bod. Van het koken (ook koks worden op Rijn IJssel opgeleid) tot serveren en de gast behagen. Een belangrijk onderdeel van gastheren en gastvrouwen is het lopen met borden en dienbladen.

Cappuccino

De opleiding besteedt ook aandacht aan de sociale vaardigheden. ,,Net zo belangrijk. Let op of je iemand kunt bijschenken. Of dat hij wil afrekenen. Wees daar alert op. Als een gast de vinger opsteekt of met de vingers knipt, ben je te laat. En heet een gast welkom en reik hem bij vertrek de jas aan als hij dat verwacht.’’

Hij vindt dat belangrijk dat leerlingen zo snel mogelijk het bedrijfsleven worden ingestuurd. ,,Daar wachten echte gasten in een echt restaurant of hotel. Daar leren ze het vak. Mijn leerlingen komen er zo snel achter of de horeca wel of niet hun roeping is.’’

Bron: De Gelderlander

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.