De koffietrends van 2017

22-03-2017

Met 12.800 bezoekers was de vierde editie van The Amsterdam Coffee Festival 2017 weer een succes. Dat de koffiewereld nog lang niet uitontwikkeld is, was er duidelijk zichtbaar. Van nitro brew, koffiecocktails en specialty melk tot het dineren met koffie. Hieronder volgen de meest opvallende trends die voorbijkwamen op The Amsterdam Coffee Festival.

1. Koffie als frisdrank

Koude koffie? We haalden er een paar jaar geleden onze neus voor op. Nu is 'cold brew' en 'iced coffee' in allerlei varianten te vinden in de supermarkt en bijvoorbeeld in stations en ook op het festival. Een frisse drank met een natuurlijke oppepper, een ideaal alternatief voor frisdrank. Op het festival was naast de cold drip van Batavia Dutch Coffee ook de cold brew van Minor Figures te vinden. Cascara Sparkling is zelfs een fris drankje gemaakt met cascara, het vruchtvlees van een koffiebes. Of dit nu ijskoffie of toch ijsthee is, daar zijn de experts nog niet uit. Misschien komt nitro coffee wel het meest in de buurt van frisdrank. Koffie van de tap, inclusief koolzuur, met de look van een glas Guiness.

2. Dineren met koffie


Koken met koffie is in Scandinavië al verder ontwikkeld. In Nederland beginnen steeds meer chefs smaken in koffie te leren kennen. Koffie is al jarenlang een gewild ingrediënt in desserts. Op het festival pakte Lotus deze link met koffie op en maakte ter plekke zoete creaties voor bezoekers. Koffie bij een gerecht serveren, in plaats van wijn, dat is waar veel chefs enthousiast van worden. VIP gasten van het festival genoten van een drie-gangen diner dat door Scandinavian Ambassy perfect was afgestemd met de verfijnde koffie. SMIT&DORLAS liet bij iedere Single Estate Koffie een passend gerecht maken door Onno Kokmeijer. Bezoekers konden aan de hand van geuren een koffie met recept kiezen. 

Lees alle trends op Entreemagazine

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.