Al om half zeven uitbundig feesten in de nachtzaak

03-12-2021

QR-codes scannen, deuren die om middernacht sluiten. Het is de nieuwe werkelijkheid in de nachthoreca, waar onbekommerd ondernemen er in coronatijden niet bij is voor bars waar gewoonlijk tot vier uur ’s nachts gedanst en gefeest wordt. “Je kunt er moeilijk over doen, maar je kunt er ook gewoon het beste van maken. Dat laatste doen wij.”

Een vroege woensdagavond in de Amsterdamse Jordaan. In Café Nol wrijft Timon van Kempen ontspannen met een poetsdoekje over de bar. Straks zal hier, in een van de populairste nachtcafés in de hoofdstad, weer vrolijk worden meegezongen met André Hazes en Django Wagner. Maar nu, rond de klok van zes, heerst nog een serene rust. Nog even. “Over een uurtje of anderhalf kan hier geen muisje meer bij”, zegt de mede-eigenaar. “Dan is het weer feesten geblazen.”

Al om 17.00 uur

Er waren tijden dat ‘Nol’ zijn deuren pas om negen uur ’s avonds opende. Die tijden zijn voorbij. Om zeven uur ’s avonds wordt tegenwoordig al het eerste biertje getapt in het nachtcafé, in het weekend zelfs al om vijf uur ’s middags. Een volstrekt andere dynamiek dan in het precoronatijdperk, weet Timon. Alleen: klagen is niet aan hem besteed. “Ik snap dat gemopper van sommige collega’s sowieso niet”, vertelt hij. “Laten we blij zijn dat we überhaupt open mogen, denk ik dan. En bovendien: wanneer wij ons aan de maatregelen houden, voorkomen we waarschijnlijk erger. Je moet er toch niet aan denken dat we straks weer helemaal dicht moeten?”

‘Als horeca kunnen we het goede voorbeeld geven’

Timon uit zijn woorden in een periode dat het coronavirus weer stevig grip heeft op het sociale leven. Oók op het horecaleven. Veel bareigenaren beklagen zich erover dat ze hun klanten naar hun QR-code en identiteitsbewijs moeten vragen. Naar schatting een derde van hen weigerde dit zelfs tot 6 november, de dag dat de coronamaatregelen weer aangescherpt werden. “Wij zijn heel duidelijk”, stelt Timon. “Zonder geldige QR-code kom je hier niet binnen. En daarbij verkeren wij in de luxe dat wij een portier kunnen betalen die dat werk voor ons doet. Maar eigenlijk zou het daar niet van af mogen hangen. Want, eerlijk: hoeveel tijd kost het je nou om even zo’n code te scannen? Er is ook nog zoiets als je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, hè. Als horeca kunnen we het goede voorbeeld geven. En dat doen we op een succesvolle manier. Ondanks alles is het hier nog net zo gezellig
als vroeger.”

In de nieuwste editie van de Horeca Info vind je het volledige artikel. Daarnaast vind je een interview met een lid van FNV Catering en hoe zij als lid namens cateringmedewerkers bij de onderhandelingen toehoorder is, vind je alles over onze e-learnings en ontdek je een aantal mooie ledenvoordelen!

Download de nieuwste editie hier.

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.