Een nul-uren contract: hoe werkt dat? II (vervolg)

05-11-2009

Veel werknemers in de horeca werken met een nul-uren contract. Maar wat betekent dat eigenlijk voor jou als werknemer? Waar moet je precies opletten en wat zijn je rechten?

Aansluitend op mijn vorige blog bespreek ik hier het recht op loondoorbetaling bij ziekte en opbouw van vakantierechten voor een werknemer met een nul-urencontract.
Wanneer je met een nul-urencontract werkt en ziek wordt heb je óók recht op loondoorbetaling. Jouw werkgever is namelijk verplicht om gedurende 104 weken (bij een contract voor bepaalde tijd: tot einddatum van het contract) een percentage van minimaal 70% van het loon door te betalen als je door ziekte niet kunt werken.
Aangezien er geen sprake is van vaste uren bij een oproepcontract kan er onduidelijkheid zijn over het aantal uren waarover het percentage berekend moet worden. In dat geval wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in 13 weken voorafgaand aan de ziekmelding.

Oproepovereenkomst


Heb je een oproepovereenkomst? Dan is loondoorbetaling tijdens ziekte afhankelijk van het moment van ziekte. Als je tijdens een oproep ziek wordt, dan heb je recht op doorbetaling voor de periode dat je oproep nog zou duren. Als je in afwachting van een oproep ziek wordt, dan heb je geen recht op doorbetaling.

Vakantieuren


Jouw vakantieuren worden berekend aan de hand van jouw daadwerkelijk gewerkte uren en de vakantietoeslag wordt berekend over het verdiende brutoloon. Het maakt hierbij in principe niet uit hoeveel uren in het contract zijn overeengekomen.

We zijn erg benieuwd hoe het bij jou geregeld is? Laat het me weten!

NB: Er zijn veel uitzonderingen op de bovengenoemde regels. Je kunt mij altijd bereiken voor meer informatie op 0900 - 202 23 23 (0,20/min) en als je nog geen lid bent bel je met 0900 - 239 10 00 (0,50/min).

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.