Behoeften horecamedewerkers moeten voortaan centraal staan

23-05-2022

Door welke nieuwssite je ook scrolt of welke vacaturesite je ook opent, overal buitelen de berichten over het personeelstekort in de horeca over elkaar heen. Medewerkers die de gevolgen van het tekort aan collega’s aan den lijve ondervinden en een ongezond hoge werkdruk ervaren. En horecabedrijven die kortere of minder dagen geopend zijn, terrasgasten die binnen zelf hun drankje moeten bestellen en de menukaart die fors wordt ingedikt omdat er geen koks te krijgen zijn.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam deze week met de nieuwste arbeidsmarktcijfers naar buiten. En wat blijkt: begin dit jaar groeide het aantal vacatures het hardst in de horeca: er kwamen 15.000 vacatures bij, waarbij het totaal uitkomt op 44.600 vacatures. Het aantal vacatures verdubbelde van 57 vacatures (eind 2021) naar 112 vacatures op 1.000 banen. Nog nooit eerder – in geen enkele bedrijfstak – is er een vacaturegraad boven de 100 gemeten. En we zien dat het aantal vaste krachten nog nooit zo laag is geweest binnen de horeca: bijna 53% werkt tegenwoordig op oproepbasis.

Deze getallen zeggen veel over de huidige situatie. Je zou denken dat horecawerkgevers alles uit de kast halen om nieuwe medewerkers aan te trekken én te behouden.

Uiteraard vind je overal billboards en advertenties om mensen te verleiden om in de horeca aan de slag te gaan. Maar als je kijkt naar wat voor mensen er gevraagd worden, dan lijkt het of de ernst van de situatie nog steeds niet is doorgedrongen bij bedrijven. Als je alleen maar op zoek bent én blijft naar medewerkers tot 21 jaar (die vaak na korte tijd weer vertrekken), dan plak je slechts een pleister op de personeelstekort-wond. We willen juist toch af van het imago van de horeca als bijbaantjes fabriek en een volwassen sector zijn waarin medewerkers carrière kunnen maken en met passie blijven werken?

Werkgevers die zich blindstaren op jonge, relatief goedkope (ongekwalificeerde) krachten, investeren niet in de toekomst van de sector, maar blijven hangen in het hier en nu. Begrijp me goed: het hier en nu is ook belangrijk, maar als werkgever zou je toch ook meer toekomstgericht moeten handelen.  En werken in de horeca is toch echt een vak waar je voor moet leren wil je kwaliteit en niveau bieden.

Als we het tekort echt te lijf willen gaan, dan moeten we als sector een draai maken. Signalen die wij bij FNV Horeca binnenkrijgen dat gekwalificeerde sollicitanten van boven de 40 jaar worden afgewezen, moeten dus echt tot het verleden gaan behoren. Ja, het klopt dat de loonkosten van ‘oudere’ collega’s hoger zijn dan die van jonkies. Maar ik stel daar tegenover dat deze mensen ook veel meer opleveren. Kennis en kunde verdienen zich immers vele malen terug! Wie dit niet inziet, mag in mijn ogen dan ook niet klagen over het personeelstekort.

Zekerheid. Dat is wat medewerkers tegenwoordig willen. Een goed salaris is één, maar minstens zo belangrijk is een vast contract en een goede werk-privébalans. De behoeften van (potentiële) medewerkers moeten we centraal stellen in plaats van hoge eisen van werkgevers. Die luxe kunnen werkgevers zich gewoonweg niet permitteren in deze tijd van omgekeerde sollicitatie.

Ik heb daarom groot respect voor werkgevers die onorthodoxe wegen bewandelen om de business weer op de rails te krijgen. Door bijvoorbeeld via open hiring - dus zonder sollicitatiegesprek en cv – mensen in dienst te nemen en hen binnen het bedrijf zelf op te leiden. Net als zij-instromers, 55-plussers en statushouders. Daar zit een enorm potentieel!

Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.