Kop in het zand of rechtop en zien wat er speelt?

28-07-2021

Een week geleden publiceerden we een onderzoek naar wat volgens horecamedewerkers nodig is om de horeca aantrekkelijker en toekomstbestendig te maken. En wat medewerkers vinden van onze sector die al jarenlang kampt met een slecht imago en een groot personeelstekort.

Nou, de resultaten liegen er niet om: 70%  maakt zich zorgen over de kwaliteit van de horeca;  60% verwacht de sector binnen twee jaar te verlaten (we hebben het dan wel over zo’n 70.000 collega’s). En een kwart kan slecht rondkomen van zijn loon. Zomaar even een greep uit de opzienbarende uitkomsten, die ons trouwens niet verbazen.

Afgelopen dagen kreeg ik daarom een paar keer de opmerking: Vragen jullie niet naar de bekende weg? Ja, dat hebben we gedaan. En helaas hebben we moeten constateren dat die bekende weg nog steeds de realiteit is in horecaland.

We hadden er ook voor kunnen kiezen om onze kop in het zand te steken. Maar je schiet meer op door rechtop te staan en om je heen te kijken. En te weten wat er speelt en je gericht tot actie kunt over gaan.

Want als dit onderzoek één ding heeft aangetoond, dan is het wel dat het geen vijf voor twaalf, maar vijf over twaalf is! We moeten niet blijven hangen in excuses waarom de situatie is zoals ie is en daarna op onze gat blijven zitten en doorgaan met klagen.

Nee, om onze sector weer aantrekkelijk en geliefd te maken moeten we meters maken. Waarbij we zullen moeten accepteren dat het probleem niet vandaag of morgen opgelost zal zijn. Maar waar een wil is, is een weg.  En als je niet begint, dan gebeurt er ook niets.

Wat heeft het onderzoek opgeleverd? In ieder geval veel reuring. Met name op social media lieten voor- en tegenstanders van zich lieten horen. De onderzoeksresultaten hebben de discussie over de toekomst van de horeca op scherp gezet. En dat is goed, want inhoudelijk het debat aangaan helpt om verder te komen.

Ook veel media besteedden aandacht aan ons onderzoek omdat het personeelstekort in de horeca op dit moment ‘hot’ is. Zo stonden we met een groot artikel in het Algemeen Dagblad en in alle regionale bladen van het AD. En mocht ik op RTLZ de resultaten toelichten. Deze aandacht vinden we prima en goed, maar wat voor ons veel belangrijker is: wat doen we met de uitkomsten? En hoe geven we medewerkers - jullie dus - een stem in de transformatie van de sector?

De komende tijd gaan we jullie hierin faciliteren, maar daarnaast ook uitdagen om zelf aan de slag te gaan. En van je te laten horen. Richting ons, richting je werkgever. Waarbij je goed beslagen ten ijs komt door je te verdiepen in de rechten en plichten binnen de horeca. Zodat je een serieuze en volwaardige gesprekspartner bent waar naar geluisterd wordt.

De sector praat al veel te lang óver medewerkers. En veel te weinig mét. Terwijl jullie de wijsheid in pacht hebben. Hier gaan wij ons hard voor maken. Houd daarom onze berichten in de gaten. Wil je nu al meepraten of jezelf actief inzetten, laat je horen en stuur een e-mail naar horeca@fnvhoreca.nl

Voor nu, stay safe and keep in touch!

Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.