Waarom ik het mooiste vak heb: Joey de Kruijf

03-06-2019

Jarenlang heb ik opgekeken naar de SVH Meesters en toen was het ineens daar voor mij. Nou ja ineens, je wordt niet zomaar een Meester in je vak. In mijn geboortedorp bij restaurant & café de Krom is het allemaal begonnen. Daar had ik een prachtige leerschool. Via Amsterdam en Cyprus, het gerenommeerde Gleneagles in Schotland en Restaurant Amber Hong Kong ben ik in 2009 bij Restaurant Parkheuvel in Rotterdam terechtgekomen. Ik leerde er de fijne kneepjes van het vak en klom langzaamaan op.

Toen ik net bij Parkheuvel werkte, vond er de inauguratie van een Meesterkok plaats. Ook andere collega’s werden Meester in hun vak, of waren dat al. Ik raakte enorm geïnspireerd om ook voor het meesterschap te gaan. Ik miste echter een diploma, maar gelukkig bleek alleen examen doen ook voldoende. Mooi, het pakket was compleet. Het commissiebezoek ervaarde ik als uiterst uitdagend. Ik hield een lang pleidooi voor de commissie en kreeg gelukkig te horen op te mogen voor mijn meesterschap.

Toen brak de fase aan van verhuizen. Verhuizen? Van baan. Want in april werd ik General Manager en mede-eigenaar bij Central Park in Voorburg. Dat hield wel in dat ik de commissie moest overtuigen dat mijn overstap naar Central Park geen invloed had op mijn gedrevenheid en passie voor dit vak. 17 april 2019 was dé dag van de Meesterproef.

 

Een dag vol spanning maar stiekem toch ook al wel vertrouwd.

Zo had ik me Central Park al redelijk eigen weten te maken en de Meesterproef had ik al meerdere malen meegemaakt bij voorgangers en collega’s. Voor de Meesterproef slaagde ik en nu is de volgende stap de inauguratie van mijn SVH Meestergastheerschap. Dit is de bekroning op mijn carrière in dit prachtige vak tot nu toe.

Waarom dit vak zo mooi is? Iedere dag is het een andere dag, ongeacht waar je werkt. Het creëren van een totale belevenis, net even die stap extra. Laatst las ik een citaat van Marco Pierre White, een gerenommeerde chef uit het Verenigd Koninkrijk. Hij stelde dat een restaurantervaring een belevenis moet zijn die grotendeels gecreëerd wordt door service. Als zo’n grote chef dit zegt, betekent dat veel! Dit tekent hoe belangrijk ik mijn vak vind. Ik wil dit overbrengen op de mensen om mij heen. Ons vak is niet alleen een bord van A naar B brengen. Het vak draait om het aanvoelen wat iedere gast wenst, en dit optimaal voor deze gast te verzorgen. Kijk, observeer en reageer!

Inloggen Mijn FNV Horeca

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.